پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

پودر فلفل پاپریکا چیست و چطور درست میشود؟ + خواص شگفت انگیز

فلفل پاپریکا چیست و چطور درست می شود؟ در این مقاله با ادویه پودر فلفل پاپریکا و نحوه درست کردن آن و خواص بی نظیر این طعم دهنده قرمز، آشنا خواهید شد. ادویه بخش مهمی از مواد اولیه انواع غذاهای ایرانی و خارجی است. ادویه طعم، رنگ و عطر خاصی به غذا می بخشد و […]

پودر فلفل پاپریکا
بدون دیدگاه

فلفل پاپریکا چیست و چطور درست می شود؟ در این مقاله با ادویه پودر فلفل پاپریکا و نحوه درست کردن آن و خواص بی نظیر این طعم دهنده قرمز، آشنا خواهید شد.

پودر فلفل پاپریکا

ادویه بخش مهمی از مواد اولیه انواع غذاهای ایرانی و خارجی است. ادویه طعم، رنگ و عطر خاصی به غذا می بخشد و حتی برخی از ادویه ها سبب پیشگیری از انواع بیماری ها نیز می شوند. در میان انواع ادویه ها، ادویه فلفل پاپریکا یکی از طعم دهنده های قوی می باشد که ماده اولیه اصلی آن فلفل دلمه ای و سایر انواع فلفل ها می باشد. این ادویه در طعم های ملایم تا تند تهیه می شود‌.

پودر فلفل پاپریکا چیست

پاپریکا نوعی ادویه است که از آسیاب فلفل خشک شده ساخته می شود. طعم این ادویه با توجه به ذائقه مردم در کشورهای مختلف از ملایم تا تند متفاوت است. پاپریکا در واقع مخلوط فلفل دلمه ای و فلفل تند خشک شده و آسیاب شده می باشد. هر چقدر ذائقه مردم یک کشور متمایل به طعم تند باشد، درصد فلفل تند این ادویه بیشتر می شود. در ادامه همراه ما از مجله آنلاین شلپ باشید تا بگوییم دقیقا فلفل پاپریکا چه نوع فلفلی است و چطور درست میشود.

فلفل پاپریکا چه فلفلی است

پاپریکا در برخی از زبان های اروپایی به معنای فلفل دلمه ای است.‌ ماده اصلی ادویه فلفل پاپریکا نیز فلفل دلمه ای می باشد. این ادویه هم طعم دهنده و هم رنگ دهنده است و طعم و رنگ آن تنها به نوع فلفل های مورد استفاده در آن بستگی دارد. ادویه پاپریکا در کشورهای مجارستان و اسپانیا بیشترین طرفدار را داشته و در انواع شیرین، تند و دودی مورد استفاده قرار می گیرد.

فلفل پاپریکا چطور درست میشه

ادویه فلفل پاپریکا از فلفل دلمه ای به ویژه فلفل دلمه ای قرمز و فلفل تند تهیه می شود. برای تهیه این ادویه باید دانه ها و غشای داخلی فلفل دلمه ای را جدا کرد. سپس فلفل ها را بعد از شست و شو به تکه های کوچک خرد کرد. برای خشک شدن آن ها می توان از نور خورشید یا فر استفاده نمود.

فلفل پاپریکا چطور درست میشه

فلفل پاپریکا از چی درست میشه

در صورتی که فلفل دلمه ای با استفاده از نور خورشید خشک شود، به ۳ تا ۵ روز زمان نیاز است. اما با استفاده از فر می توان در عرض چند دقیقه فلفل ها را خشک نمود. فلفل های خشک شده نباید برای مدت طولانی در معرض هوا قرار بگیرند. چون رطوبت هوا را جذب می کنند و امکان آسیاب کردن آن ها دیگر وجود نخواهد داشت.

بعد از آسیاب فلفل ها باید کمی به ادویه روغن مایع اضافه شود تا خاصیت پودری ادویه از بین برود. البته می توان به جای اضافه کردن روغن مایع، مقداری گردوی تازه را با فلفل ها آسیاب نمود. این کار علاوه بر ایجاد چسبندگی بین ذرات ادویه سبب بهتر شدن طعم آن نیز می شود.

کپسایسین ماده ای است که باعث تندی فلفل می شود. این ماده در دانه ها و غشای درونی فلفل وجود دارد. برای تهیه پاپریکای شیرین دانه ها و غشای درونی فلفل تند برداشته می شود. اما برای تهیه پاپریکای تند، فلفل را با دانه های داخل آن خشک و آسیاب می کنند. برای تهیه پاپریکای دودی فلفل های تند را قبل از آسیاب کردن دود می دهند.

فلفل پاپریکا برای چی خوبه

ادویه فلفل پاپریکا دارای طعم، عطر و رنگ خاصی است و سبب ایجاد مزه و بوی خوبی در غذا می شود. این ادویه می تواند برای افرادی که به فلفل تند حساسیت دارند یا طعم تند غذا آن ها را آزار می دهد، بسیار دلپذیر باشد. به علاوه این ادویه خواص بی نظیری نیز دارد. در واقع این ادویه فقط یک چاشنی غذا نیست، بلکه سرشاز از ویتامین C، آنتی اکسیدان ها، آهن، بتاکاروتن، ویتامین B6 و کاروتنوئید است و خواص زیادی برای صحت و سلامت بدن و زیبایی پوست دارد.

ادویه پاپریکا سبب کاهش ریزش مو، کاهش فشار خون بالا، سلامت چشم، بهبود سیستم هاضمه، تامین انرژی مورد نیاز بدن، پیشگیری از پیری زودرس، التیام زخم ها، پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و پیشگیری از سرطان می شود.

فلفل پاپریکا چه خاصیتی دارد

بعلاوه این ادویه سبب تنظیم ترشح هورمون خواب شده و برای کسانی که دچار اختلالات خواب هستند بسیار مفید است. همچنین پاپریکا می تواند از رشد باکتری های مضر در بدن جلوگیری کند. از طرفی این ادویه سرشار از آهن بوده و برای درمان و پیشگیری از کم خونی بسیار موثر و مفید است. وجود ویتامین C در این ادویه در کنار آهن سبب بهبود جذب آهن در بدن می شود.

جالب است بدانید این ادویه می تواند با تنظیم سطح انسولین بدن، هضم قندهای موجود در خون را بهبود بخشیده و از بروز دیابت در افراد عادی و زنان باردار جلوگیری می کند.

فلفل پاپریکا چه خاصیتی دارد

پودر پاپریکا از کجا بخریم

خرید ادویه فلفل پاپریکا کار سختی نیست و می توان این ادویه خوشمزه را از همه عطاری ها یا فروشگاه ها تهیه کنید. البته طعم، عطر و رنگ پاپریکای خانگی با نوع آماده آن متفاوت است. خرید فلفل پاپریکا خیلی تند و مصرف آن می تواند در برخی از افراد سبب بروز حساسیت یا آلرژی شود. تهیه پاپریکای خانگی متناسب با ذائقه خود فرد می تواند از بروز حساسیت و آلرژی نسبت به ادویه جلوگیری به عمل آورد.

از طرفی همانطور که گفته شد پاپریکا در طعم های شیرین، تند و دودی وجود دارد. با تهیه پاپریکا در خانه می توان طعم آن را متناسب ذائقه خود تنظیم نمود.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید