پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

چرا سیب زمینی شیرین میشود و آیا چاق کننده است و قند دارد؟

در این نوشته از مجله شلپ بررسی میکنیم که دلیل شیرین شدن سیب زمینی چیست و سیب زمینی شیرین باعث چاقی و افزایش قند خون میشود یا خیر. در ادامه تمام این سوالات را پاسخ خواهیم داد. سیب زمینی از جمله سبزیجات خوش طعم است که در اکثر غذاها به عنوان ماده اولیه اصلی یا […]

سیب زمینی شیرین
بدون دیدگاه

در این نوشته از مجله شلپ بررسی میکنیم که دلیل شیرین شدن سیب زمینی چیست و سیب زمینی شیرین باعث چاقی و افزایش قند خون میشود یا خیر. در ادامه تمام این سوالات را پاسخ خواهیم داد.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی از جمله سبزیجات خوش طعم است که در اکثر غذاها به عنوان ماده اولیه اصلی یا فرعی کاربرد دارد. سیب زمینی از خانواده بادنجانیان است و به وفور در ایران کشت و مصرف می شود. این گیاه سرشار از کربوهیدرات بوده و شاخص گلیسمی متوسط نسبتا بالایی دارد.

در این میان نوع دیگری از سیب زمینی وجود دارد که با نام سیب زمینی شیرین شناخته می شود. این سیب زمینی از خانواده پیچکیان است و ارتباط دوری با سیب زمینی معمولی دارد. سیب زمینی شیرین ارزش غذایی بالاتری نسبت به سیب زمینی معمولی داشته و به علت شاخص گلیسیمی پایین تا متوسط، جایگزین خوبی برای سیب زمینی معمولی محسوب می شود.

چرا سیب زمینی شیرین میشود

سیب زمینی از جمله سبزیجاتی است که تقریبا در طبخ تمام غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. سیب زمینی از خانواده بادنجانیان است و پوستی به رنگ ترکیبی قهوه ای، زرد و قرمز و گوشتی زرد یا سفید دارد. اما نوع دیگری از سیب زمینی نیز وجود دارد که سیب زمینی شیرین نامیده می شود. این سیب زمینی از خانواده پیچکیان بوده و دارای پوست قهوه ای و گوشتی نارنجی است؛ البته انواع بنفش، زرد و قرمز آن نیز وجود دارد.

اگرچه استفاده از سیب زمینی شیرین به اندازه استفاده از سیب زمینی معمولی رایج نیست، اما سیب زمینی شیرین ارزش غذایی بالاتری نسبت به سیب زمینی معمولی دارد.

علت شیرین شدن سیب زمینی معمولی

اغلب افراد سیب زمینی مصرفی خانه خود را به خصوص در فصل زمستان در بالکن یا روی حیاط نگهداری می کنند. زمانی که در زمستان دمای هوا کاهش شدیدی پیدا می کند، می تواند سبب یخ زدگی انواع سبزیجات و میوه جات شود. اگر سیب زمینی یخ بزند بعد از طبخ طعم شیرینی به خود می گیرد. علت این موضوع این است که فروکتوز و ساکاروز از سیب زمینی جدا می شود.

البته سیب زمینی سرشار از کربوهیدرات است و وجود کربوهیدرات زیاد نیز سبب شیرین شدن سیب زمینی می شود.

چرا سیب زمینی شیرین میشود

سیب زمینی شیرین در ایران

سیب زمینی شیرین در اصل بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری اندونزی و آمریکا است. اما امروزه به علت طعم شیرین و دلپذیر و ارزش غذایی بالا، این صیفی در اغلب کشورها از جمله هند، چین و مناطق آفریقای شمالی، اروپا و آسیا کشت و مصرف می شود. بزرگترین تولیدکنندگان این محصول کشورهای چین، نیجریه، تانزانیا، اوگاندا، ویتنام، اندونزی، هند و ژاپن می باشد. در کشور ایران نیز سیب زمینی شیرین در سیستان و بلوچستان و بعضی مناطق دیگر کشت می شود.

آیا سیب زمینی شیرین چاق کننده است

سیب زمینی شیرین سرشار از کربوهیدرات های پیچیده است. کربوهیدرات پیچیده دارای مواد مغذی بیشتری نسبت به کربوهیدرات های ساده هستند. کربوهیدرات های پیچیده سه یا چند قند از جمله فیبر را به یکدیگر اتصال می دهند.

سیب زمینی شیرین دارای فیبر محلول است. زمانی که فیبر وارد دستگاه گوارش می شود، یک قوام ژله ای مانند ایجاد می کند. این موضوع سبب کند شدن فرآیند هضم شده و احساس سیری در فرد ایجاد می کند و باعث می شود غذای کمتری بخورد. بنابراین می توان گفت سیب زمینی شیرین برای کنترل وزن مفید است و می تواند سبب کاهش وزن افراد شود.

در واقع لاغری و کاهش وزن زمانی اتفاق می افتد که فرد نسبت به میزان کالری مصرفی خود غذای کمتری بخورد. سیب زمینی شیرین می تواند با ایجاد احساس سیری سبب شود که فرد غذای کمتری مصرف کند.

سیب زمینی شیرین در ایران

آیا سیب زمینی شیرین قند دارد

کربوهیدرات در بدن به قندهای ساده تجزیه شده و از طریق گردش خون و انسولین موجود در خون وارد سلول های مختلف می شود تا بتواند انرژی تولید کند. در افراد دیابتی قند از خون خارج نشده و در خون باقی می ماند. این موضوع سبب افزایش قند خون می شود.

سیب زمینی شیرین دارای مقدار زیادی کربوهیدرات است، اما شاخص گلیسمی پایین تا متوسط دارد. شاخص گلیسمی معیاری است که نشان می دهد یک خوراکی چقدر سریعتر، قند خون را در مقایسه با سایر مواد قندی افزایش می دهد.

البته شاخص گلیسمی ارتباط زیادی با نحوه طبخ سیب زمینی شیرین نیز دارد. اما بطور کلی این نوع سیب زمینی دارای شاخص گلیسمی بالا است ولی نگران کننده نیست.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید