چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

ماهی سالمون و قزل آلا چه طبعی دارد؟ با سردی بعد از خوردن ماهی چه کنیم

طبع ماهی سالمون و قزل آلا چیست و اگر بعد از خوردن ماهی، سردی کردیم باید چکار کنیم؟ در ادامه این مقاله تمام اطلاعات لازم در مورد ماهی ها و طبع آن را به شما خواهیم گفت. ماهی یکی از لذیذ ترین خوراکی های دریایی است که سرشار از انواع ویتامین ها، پروتئین و امگا […]

ماهی سالمون و قزل آلا
بدون دیدگاه

طبع ماهی سالمون و قزل آلا چیست و اگر بعد از خوردن ماهی، سردی کردیم باید چکار کنیم؟ در ادامه این مقاله تمام اطلاعات لازم در مورد ماهی ها و طبع آن را به شما خواهیم گفت.

ماهی سالمون و قزل آلا

ماهی یکی از لذیذ ترین خوراکی های دریایی است که سرشار از انواع ویتامین ها، پروتئین و امگا ۳ می باشد. طبع ماهی بنا بر منطقه محل زندگی و شوری آب متفاوت است. اما بطور کلی طبع ماهی سرد و تر می باشد. هر چه شوری آب بیشتر باشد، سردی ماهی کمتر است. ماهی های آب های شیرین دارای طبع معتدل تری هستند.

طب سنتی برای پیشگیری از بروز مشکلات بعد از خوردن غذاهای سرد و تر نظیر ماهی، مصلحاتی نظیر زیتون پرورده و نارنج را پیشنهاد می کند.

ماهی سالمون چه طبعی دارد

ماهی سالمون از جمله ماهیان آزاد است که در اقیانوس ها و آب های شور زندگی می کند. این ماهی برای تخم ریزی به رودخانه ها و آب های شیرین می رود. تحقیقات نشان داده اند ماهی سالمون برای تخم ریزی به محل تولد خود باز می گردد.

ماهی سالمون منبعی غنی از ویتامین E و C و امگا ۳ می باشد. امگا ۳ از جمله اسیدهای چرب ضروری است که در بدن تولید نمی شود و تاثیر مثبتی بر سلامت قلب و عروق دارد. این ماهی دارای کالری کمی می باشد؛ بنابراین می تواند در رژیم غذایی افرادی که به دنبال کاهش وزن و لاغری هستند، قرار بگیرد.

ظاهر ماهی سالمون شبیه به ماهی قزل آلا است. با این تفاوت که ماهی سالمون در قسمت پایین بدن خود هیچ خالی ندارد. گوشت این ماهی به رنگ صورتی و یا قرمز می باشد و دارای رگه ها و لکه های سفید است. عدم وجود لکه های سفید روی بدن ماهی سالمون نشان می دهد که این ماهی در هنگام صید در مرحله تخم ریزی بوده است. در این مرحله گوشت ماهی بسیار بی مزه می باشد.

ماهی سالمون سرد است یا گرم

طبع ماهی به طور معمول سرد و تر است؛ اما ماهی آب های شور سردی و تری کمتری دارند. طبع ماهی سالمون نیز سرد و تر است. اما نسبت به بسیاری از ماهی های آب های شور سردی و تری کمتری دارد.

طبع ماهی قزل آلا چیست

ماهی قزل آلا از جمله آزاد ماهیان است که در آب های شیرین زندگی می کند. ماهی قزل آلا دارای پروتئین و امگا ۳ می باشد. بنابراین در کاهش وزن بسیار موثر خواهد بود. پروتئین سبب القای سیری در فرد شده و امگا ۳ در از بین بردن چربی های ناحیه شکمی نقش بسزایی دارد.

کمبود سلنیوم در بدن می تواند سبب بروز اختلالات تیروئید شود. ماهی قزل آلا منبعی غنی از سلنیوم و سایر آمینواسیدها و مواد معدنی است. بنابراین برای زنان باردار بسیار توصیه می شود.

طبع ماهی سالمون و قزل آلا

ماهی قزل آلا سرد یا گرم

طبع ماهی بنا بر منطقه و میزان شوری آب متفاوت است. ماهی هایی که در آب های شور زندگی می کنند، طبع سرد و تر دارند. هر چه شوری آب بیشتر باشد، سردی ماهی کمتر است. اما ماهی هایی که در آب های شیرین زندگی می کنند نظیر ماهی قزل آلا طبع معتدل تری دارند.

سردی بعد از خوردن ماهی

طب سنتی با در نظر گرفتن طبع غذا و مزاج افراد مصرف بعضی از خوراکی ها را در کنار غذا پیشنهاد می دهد، تا از مشکلات بعد از آن بکاهد. به این مواد خوراکی مصلح می گویند.

بطور مثال مصرف ماهی با خوراکی های ترش مزه و سرد مانند آبلیمو مناسب نیست. در میان تمام طعم دهنده های ترش مزه تنها نارنج دارای طبع گرم است. بنابراین می توان ماهی را با نارنج مصرف نمود.

سایر ادویه هایی که می توانند به صورت مصلح با ماهی مصرف شوند، ادویه هایی نظیر گلپر، زنجبیل، فلفل، دارچین و مغز گردو می باشد. مردم ساکن شمال کشور در کنار ماهی، زیتون پرورده استفاده می کنند. زیتون پرورده نیز مصلح خوبی برای ماهی می باشد.

اگر ماهی به صورت شکم پر طبخ شود، می تواند از موادی مانند مغز گردو، رب انار، آب نارنج، نمک و سایر ادویه های ذکر شده استفاده نمود.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array