جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

چه غذایی برای بواسیر مفید است و کدام غذا خوب نیست

مواد غذایی و خوراکی های خوب و بد برای بواسیر کدام است و چه غذاهایی برای بواسیر خوبه و کدام مضر است و نباید بخوریم؟ در ادامه همه این موارد را بررسی میکنیم. خوراکی های خوب و بد برای بواسیر بواسیر یا هموروئید در واقع التهاب و تورم عروق خونی در ناحیه مقعد می باشد. […]

خوراکی های خوب و بد برای بواسیر
بدون دیدگاه

مواد غذایی و خوراکی های خوب و بد برای بواسیر کدام است و چه غذاهایی برای بواسیر خوبه و کدام مضر است و نباید بخوریم؟ در ادامه همه این موارد را بررسی میکنیم.

خوراکی های خوب و بد برای بواسیر

بواسیر یا هموروئید در واقع التهاب و تورم عروق خونی در ناحیه مقعد می باشد. نشانه هایی نظیر درد، سوزش، خارش، خونریزی در هنگام دفع مدفوع و ایجاد توده و برآمدگی در ناحیه مقعد از جمله علائم این بیماری می باشد.

عوامل بسیاری نظیر نشستن های طولانی مدت، یبوست و اسهال طولانی مدت می تواند سبب بروز این بیماری شود. برای بهبود علائم این بیماری رعایت رژیم غذایی خاص بسیار ضروری است. در این رژیم غذایی نکته کلیدی جلوگیری از کم آب شدن بدن می باشد.

خوراکی های خوب و بد برای بواسیر

بواسیر چیست؟

بواسیر یکی از رایج ترین بیماری های مربوط به نشیمنگاه است که افراد زیادی را به خصوص در سنین بالای ۵۰ سال درگیر می کند. بواسیر که با نام هموروئید نیز شناخته می شود در واقع هموان ورم کردن رگ های خونی یا واریس در ناحیه تحتانی روده یا مقعد می باشد. این بیماری ممکن است به علل مختلفی نظیر یبوست و اسهال طولانی مدت، نشستن بیش از حد، چاقی و اضافه وزن، بارداری و رژیم غذایی فاقد فیبر ایجاد شود.

بواسیر سبب ایجاد ناراحتی، درد و سوزش در ناحیه مقعد می شود. البته ممکن است فرد متوجه یه توده برآمده در ناحیه مقعد خود نیز شود و در بعضی از مواد در هنگام دفع مدفوع دچار خونریزی خواهد شد.

چه غذایی برای بواسیر مفید است

بهترین خوراکی برای پیشگیری از این بیماری آب می باشد. آب می تواند مدفوع را نرم کرده و از بروز یبوست پیشگیری کند. از طرفی فیبر برای انجام فعالیت خود نیاز به آب فراوان دارد. اگر فیبر آب بدن را جذب کند و فرد آب کافی دریافت نکند ، بدن دچار کم آبی می شود. کم آبی در بدن سبب بروز یبوست و تشدید بیماری بواسیر می شود.

سبزیجات دارای برگ سبز، کاهو، اسفناج، مارچوبه و کلم پیچ سرشار از ویتامین K هستند. این ویتامین نقش بسیاری در انعقاد خون و درمان بواسیر دارد.

ویتامین C نیز نقش به سزایی در کاهش التهابات و احیای بافت های آسیب دیده ناشی از این بیماری دارد. ویتامین C را می توان در میوه هایی نظیر پرتقال، نارنج و لیمو یافت. البته باید دقت نمود که در مصرف این ویتامین جانب احتیاط رعایت شود. چراکه مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند سبب بروز اسهال و کم آبی در بدن شود.

منیزیم از جمله مواد معدنی است که در حفظ آب روده و نرم شدن مدفوع نقش مهمی را ایفا می کند. البته استفاده از ملین هایی نظیر اسفرزه با رعایت دستور پزشک نیز می تواند سبب نرم شدن مدفوع شود.

همانطور که گفته شد استفاده از ملین ها باید طبق دستور پزشک انجام شود. استفاده بیش از حد از ملین ها سبب کم آبی و بروز یبوست شود. اما مصرف مناسب انواع ملین ها می تواند با نرم کردن مدفوع از بروز بواسیر و یبوست جلوگیری به عمل آورد. بطور کلی رعایت اعتدال در مصرف تمام خوراکی ها توصیه می شود. میوه های ریز نظیر تمشک، توت، توت فرنگی و غیره نیز می تواند التهابات، درد و خونریزی ناشی از هموروئید را کاهش دهد.

چه غذایی برای بواسیر مفید است

چه غذاهایی برای بواسیر خوب نیست

همانطور که گفته شد بواسیر به علت وارد آمدن فشار بیش از حد به ناحیه مقعد ایجاد می شود. بنابراین تمامی غذاهای فاقد فیبر و نفخ آور سبب تشدید این بیماری خواهد شد. گوشت قرمز و چربی های اشباع از جمله خوراکی هایی است که سبب ایجاد یبوست و تشدید بیماری بواسیر می شود. می توان به جای چربی اشباع از روغن کتان و روغن زیتون استفاده نمود.

خوراکی هایی که حاوی فیبر بالا هستند، حجم زیادی از مدفوع را در بدن ایجاد کرده و آب زیادی را به خود جذب می کنند. بنابراین باید در کنار غذاهای حاوی فیبر زیاد در دوران ابتلا به بواسیر آب بسیاری مصرف نمود.

نمک از جمله موادی است که مصرف بیش از حد آن تحت هر شرایطی زیان بار است. اما مصرف این طعم دهنده در زمان ابتلا به بواسیر علائم آن را شدیدتر می کند. سدیم موجود در نمک آب زیادی را به خود جذب کرده و سبب ایجاد یبوست و بروز بواسیردر افراد می شود.

محصولات لبنی نیز علاوه بر اینکه حجم مدفوع را افزایش می دهند، سبب ایجاد گاز زیادی در بدن خواهند شد. بنابراین توصیه می شود در زمان ابتلا به بواسیر مصرف محصولات لبنی را کاهش داد. قهوه و استفاده بیش از حد از ملین ها نیز سبب بروز کم آبی در بدن شده و درد های ناشی از بواسیر را تشدید می کند.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید