شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

سبزی قورمه سبزی تهرانی، جنوبی، خوزستانی و تبریزی چیست؟

در این مقاله از شلپ شما را با انواع سبزی قورمه سبزی تهرانی، جنوبی و خوزستانی و تبریزی و میزان درصد هرکدام از سبزی ها در آن غذا، آشنا خواهیم کرد. خورشت قورمه سبزی یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که در سراسر کشور پخته می‌شود. این خورشت خوشمزه از سبزی، گوشت، لوبیا […]

سبزی قورمه سبزی
بدون دیدگاه

در این مقاله از شلپ شما را با انواع سبزی قورمه سبزی تهرانی، جنوبی و خوزستانی و تبریزی و میزان درصد هرکدام از سبزی ها در آن غذا، آشنا خواهیم کرد.

خورشت قورمه سبزی یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که در سراسر کشور پخته می‌شود. این خورشت خوشمزه از سبزی، گوشت، لوبیا قرمز و ادویه جات تهیه می‌شود. اما آنچه که در طعم و عطر قورمه سبزی نقش مهمی دارد، سبزی آن است.

سبزی قورمه سبزی در مناطق مختلف ایران با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. در این مقاله به بررسی سبزی قورمه سبزی تهرانی، جنوبی، خوزستانی و تبریزی می‌پردازیم.

سبزی قورمه سبزی

سبزی قورمه سبزی تهرانی چیست

سبزی قورمه سبزی تهرانی رایج‌ترین نوع سبزی قورمه سبزی در ایران است. این سبزی از سه نوع سبزی تشکیل می‌شود: تره، جعفری و شنبلیله. تره طعمی تند و تیز دارد، جعفری طعمی ملایم و شیرین دارد و شنبلیله طعمی تلخ و تند دارد. ترکیب این سه سبزی با یکدیگر باعث می‌شود که سبزی قورمه سبزی تهرانی طعمی ملایم و عطر و بوی دلپذیری داشته باشد.

  1. تره
  2. جعفری
  3. شنبلیله

نسبت این سبزی‌ها در سبزی قورمه سبزی تهرانی به این صورت است:

  • تره: ۴۰ درصد
  • جعفری: ۳۰ درصد
  • شنبلیله: ۳۰ درصد

سبزی قورمه سبزی تهرانی طعمی ملایم و عطر و بوی دلپذیری دارد.

سبزی قورمه سبزی جنوبی چیست

سبزی قورمه سبزی جنوبی از چهار نوع سبزی تشکیل می‌شود: تره، جعفری، شنبلیله و گشنیز. گشنیز گیاهی با طعم تند و عطر و بوی قوی است. استفاده از گشنیز در سبزی قورمه سبزی جنوبی باعث می‌شود که این سبزی طعمی تند و عطر و بوی قوی‌تری نسبت به سبزی قورمه سبزی تهرانی داشته باشد.

  1. تره
  2. جعفری
  3. شنبلیله
  4. گشنیز

نسبت این سبزی‌ها در سبزی قورمه سبزی جنوبی به این صورت است:

  • تره: ۳۰ درصد
  • جعفری: ۳۰ درصد
  • شنبلیله: ۳۰ درصد
  • گشنیز: ۱۰ درصد

سبزی قورمه سبزی جنوبی طعمی تند و عطر و بوی قوی‌تری نسبت به سبزی قورمه سبزی تهرانی دارد. این تفاوت در طعم و عطر به دلیل استفاده از گشنیز در سبزی قورمه سبزی جنوبی است. گشنیز گیاهی با طعم تند و عطر و بوی قوی است.

سبزی قورمه سبزی جنوبی

سبزی قورمه سبزی خوزستانی چیست

سبزی قورمه سبزی خوزستانی از پنج نوع سبزی تشکیل می‌شود: تره، جعفری، شنبلیله، گشنیز و شوید. شوید گیاهی با طعم ملایم و عطر و بوی مطبوع است. استفاده از شوید در سبزی قورمه سبزی خوزستانی باعث می‌شود که این سبزی طعمی ملایم و عطر و بوی دلپذیرتری نسبت به سبزی قورمه سبزی تهرانی داشته باشد.

  1. تره
  2. جعفری
  3. شنبلیله
  4. گشنیز
  5. شوید

نسبت این سبزی‌ها در سبزی قورمه سبزی خوزستانی به این صورت است:

  • تره: ۲۵ درصد
  • جعفری: ۲۵ درصد
  • شنبلیله: ۲۵ درصد
  • گشنیز: ۲۰ درصد
  • شوید: ۵ درصد

سبزی قورمه سبزی خوزستانی طعمی ملایم و عطر و بوی دلپذیری دارد. این تفاوت در طعم و عطر به دلیل استفاده از شوید در سبزی قورمه سبزی خوزستانی است. شوید گیاهی با طعم ملایم و عطر و بوی مطبوع است.

سبزی قورمه سبزی تبریزی چیست

سبزی قورمه سبزی تبریزی از چهار نوع سبزی تشکیل می‌شود: تره، جعفری، شنبلیله و اسفناج. اسفناج گیاهی با طعم تند و عطر و بوی قوی است. استفاده از اسفناج در سبزی قورمه سبزی تبریزی باعث می‌شود که این سبزی طعمی تند و عطر و بوی قوی‌تری نسبت به سبزی قورمه سبزی تهرانی داشته باشد.

  1. تره
  2. جعفری
  3. شنبلیله
  4. اسفناج

نسبت این سبزی‌ها در سبزی قورمه سبزی تبریزی به این صورت است:

  • تره: ۳۰ درصد
  • جعفری: ۳۰ درصد
  • شنبلیله: ۳۰ درصد
  • اسفناج: ۱۰ درصد

سبزی قورمه سبزی تبریزی طعمی تند و عطر و بوی قوی‌تری نسبت به سبزی قورمه سبزی تهرانی دارد. این تفاوت در طعم و عطر به دلیل استفاده از اسفناج در سبزی قورمه سبزی تبریزی است. اسفناج گیاهی با طعم تند و عطر و بوی قوی است.

نکات مهم در تهیه سبزی قورمه سبزی

سبزی قورمه سبزی باید کاملاً خرد شود. سبزی‌ها نباید خیلی درشت یا خیلی ریز خرد شوند. خرد کردن مناسب سبزی‌ها باعث می‌شود که قورمه سبزی به خوبی جا بیفتد و طعم و عطر آن حفظ شود.
سبزی قورمه سبزی باید قبل از استفاده کاملاً شسته شود. این کار باعث می‌شود که گل و لای و آلودگی‌های احتمالی از سبزی‌ها پاک شود.
سبزی قورمه سبزی را می‌توان به صورت تازه یا خشک استفاده کرد. سبزی قورمه سبزی تازه عطر و بوی بیشتری دارد، اما سبزی قورمه سبزی خشک نیز گزینه مناسبی است.

سبزی قورمه سبزی یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده این خورشت خوشمزه است. سبزی قورمه سبزی در مناطق مختلف ایران با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. این تفاوت‌ها در طعم و عطر قورمه سبزی نیز تأثیرگذار است.

در پایان، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً یک بار از هر نوع سبزی قورمه سبزی در تهیه این خورشت استفاده کنید تا تفاوت طعم و عطر آن‌ها را تجربه کنید.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array