دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

نام سبزی های معطر شمالی چیست؟ + کاربرد هرکدام

در این مقاله، لیستی از نام سبزی های معطر شمالی و کاربرد و فواید هرکدام را برای شما آماده کرده ایم. این سبزی های شمالی شامل چوچاق، خالواش، بینه، ترش واش و … هستند. گیاهان یکی از گروه های اصلی رژیم غذایی ما را تشکیل می دهند. در هر منطقه ای با توجه به نوع […]

نام سبزی های معطر شمالی
بدون دیدگاه

در این مقاله، لیستی از نام سبزی های معطر شمالی و کاربرد و فواید هرکدام را برای شما آماده کرده ایم. این سبزی های شمالی شامل چوچاق، خالواش، بینه، ترش واش و … هستند.

نام سبزی های معطر شمالی

گیاهان یکی از گروه های اصلی رژیم غذایی ما را تشکیل می دهند. در هر منطقه ای با توجه به نوع شرایط آب و هوایی گیاهان خوراکی خاصی وجود دارد. هر کدام از این گیاهان عطر، طعم و خواص منحصر به فرد خود را دارند. در این میان شمال کشور با توجه به نوع آب و هوای معتدل خود دارای انواع بسیاری از سبزی های محلی خوراکی می باشد که طعم و عطر بی نظیری دارند.

نام سبزی های معطر شمالی

شمال کشور ایران به دلیل شرایط آب و هوایی معتدل و مرطوب شرایط مساعدی برای رشد گونه های مختلف گیاهی را دارا می باشد. در واقع این منطقه یکی از متنوع ترین گونه های گیاهی خوراکی و غیر خوراکی را دارد. مردم شمال کشور در طول سالیان دراز از سبزی های محلی در غذاهای مختلف خود استفاده کرده اند و به نوعی استفاده از این نعمت های خدادادی در فرهنگ این مردم جای گرفته است. این سبزی ها اغلب به صورت وحشی در شمال کشور می رویند و در فصول خاصی از سال به وفور یافت می شوند.

این گیاهان به صورت های مختلف در سبد غذایی مردم شمال کشور قرار می گیرد. این سبزی ها به صورت تازه، پخته شده یا خشک شده قابل استفاده هستند‌. یکی از معروف ترین چاشنی هایی که از این گیاهان معطر تهیه می شود، دلار یا دلال است. این چاشنی نمکین از ترکیب گیاهان بومی و معطر شمالی به همراه نمک تهیه می شود. از این چاشنی برای طعم دادن به ماست، دوغ، آلوچه، خیار، پرتقال ترش و غیره استفاده می شود.

برخی از مشهورترین این گیاهان عبارتند از:

چوچاق

چوچاق یا زولنگ یک گیاه خودرو است که در فصل بهار در تمام استان های شمالی به وفور پیدا می شود. این گیاه دارای عطر و طعمی ملایم می باشد. این گیاه در غذاهای محلی شمالی ها نظیر مرغ ترش، ترشی تره و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه خواص بسیاری نیز دارد. چوچاق سبب رفع التهاب شده و به علت وجود اسید فدلیک فراوان در این گیاه بسیار خون ساز می باشد. چوچاق اشتها آور بوده و در بهبود نفخ معده موثر است.

خالواش

خالواش نیز یکی از گیاهان مربوط به شمال کشور است که به صورت وحشی رشد می کند. این گیاه از تیره نعناعیان بوده و عطر و طعم تند و تیز دارد. اضافه کردن آن به ماست و دوغ سبب بهتر شدن طعم آن ها خواهد شد. معمولا طعم و عطر این سبزی اگر وارد غذا شود بسیار غالب می باشد. برخی از افراد این گیاه را با پونه کوهی یا آویشن اشتباه می گیرند. اگرچه خالواش شباهت هایی به پونه کوهی و آویشن دارد، اما کاملا از آن ها متفاوت است. معمولا از این گیاه برای درمان سرماخوردگی و سینوزیت استفاده می شود‌. خالواش در تسکین درد های عضلانی و مشکلات سیستم گوارش نیز بسیار موثر است.

نام سبزی های معطر شمالی

بینه

بینه نوعی گیاه شبیه به نعنا است که عطر و طعم تند و تیز تری نسبت به نعنای معمولی دارد و رنگ آن نیز به بنفش نزدیک است. این گیاه به نعنا محلی نیز معروف است. از این سبزی برای طعم دادن به غذاهایی نظیر ماست، دوغ، آش، کوکو و انواع سالاد استفاده می شود.

ترش واش

ترش واش نیز یک گیاه خودرو است که طعم و عطر منحصر به فرد آن سبب شده که این گیاه به ماده اولیه اصلی غذایی به همین نام تبدیل شود.

گیجاواش یا اناریجه

گیاه گیجاواش گیاهی بومی شمال کشور است که مردم محلی اعتقاد دارند در حین چیدن این گیاه افراد دچار سرگیجه می شوند. از این گیاه غذایی به همین نام طبخ می شود. گیجاواش ادرار آور بوده و بنابراین برای دفع سنگ کلیه بسیار مفید می باشد.

پلنگ مشک

پلنگ مشک یا پلنگ مشت نیز شبیه به نعنا است. اما عطری شبیه به لیمو دارد و مزه آن ترش و شیرین است. عمده کاربرد این گیاه در پخت شامی رودباری است. این گیاه برای درمان سردرد مثمر ثمر می باشد. همچنین به منظم شدن قاعدگی زنانه کمک می کند. برای رفع التهاب به خصوص التهاب ناشی از نیش حشرات نیز بسیار مفید است.

چوواش یا آشکنی

این گیاه از لحاظ ظاهری شبیه به اسفناج است و برگ های پهن و گوشتی دارد. از این گیاه غذایی به نام چوواش تره پخته می شود. برای طبخ این گیاه آن را کمی پخته و له می کنند. سپس آن را به همراه سیر و تخم مرغ سرخ می نمایند.

برگ سیر

برگ سیر در گروه گیاهان ارزان قیمت و محبوب محلی است. با این گیاه غذایی به نام سیرابیج تهیه می شود‌.

اوجی

اوجی یک گیاه با طعم و عطری قوی است که معمولا برای درمان سکسکه و سرما خوردگی به صورت دمنوش مصرف می شود. این گیاه طبع گرمی دارد و برای درمان دردهای عضلانی بسیار پرکاربرد است. از این گیاه به عنوان یکی از مواد اصلی برای غذاهای شوم پر استفاده می شود‌. دود این گیاه می تواند حشرات موذی را از اطراف پراکنده نماید‌.

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید

Array