جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مجله شلپ

نوشته کامل

سبزی چوچاق و خالواش چیست؟ نحوه خرید در تهران و سایر شهرها

در این مقاله از شلپ شما را با سبزی چوچاق و خالواش یا زولنگ (سبزی محلی) و نحوه خرید آن در تهران و شهرستان + خواص شگفت انگیز آن آشنا خواهیم کرد. سبزی چوچاق و خالواش از جمله سبزی های بومی خطه شمال کشور هستند. این سبزی ها خواص دارویی زیادی دارند و مردم این […]

سبزی خالواش
بدون دیدگاه

در این مقاله از شلپ شما را با سبزی چوچاق و خالواش یا زولنگ (سبزی محلی) و نحوه خرید آن در تهران و شهرستان + خواص شگفت انگیز آن آشنا خواهیم کرد.

سبزی خالواش

سبزی چوچاق و خالواش از جمله سبزی های بومی خطه شمال کشور هستند. این سبزی ها خواص دارویی زیادی دارند و مردم این منطقه به وفور از این سبزیجات در طبخ غذا و تهیه چاشنی استفاده می کنند.

سبزی چوچاق و خالواش چیست

سبزی چوچاق یکی از گیاهان پرخاصیت و خودرو است. این گیاه از خانواده چتریان بوده و در هر فصل سال ظاهری متفاوت دارد. چوچاق در فصل بهار به شکل بوته روییده و برگ های نوک تیزی دارد. با گذر زمان برگ های این گیاه ضخیم تر شده و شبیه به اسفناج می شود. در هوای سرد این گیاه به بوته ای خاردار با گل های بنفش و آبی تبدیل می شود. این گیاه بومی استان های شمالی کشور می باشد و در صنعت داروسازی بسیار پر کاربرد است.

سبزی چوچاق چیست

چوچاق طبع گرمی دارد و مردم شمال ایران به وفور در غذاهای اصلی و یا چاشنی های کنار غذا از این گیاه استفاده می کنند. این گیاه بسیار خوشبو است و از ریشه آن می توان در تهیه انواع مربا استفاده نمود.

چوچاق سرشار از انواع آنتی اکسیدان بوده بنابراین در پیشگیری از انواع سرطان نقش به سزایی دارد. این گیاه سبب تسکین دردهای رماتیسم و کاهش التهاب در بدن خواهد شد. ریشه گیاه چوچاق نیز خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد و برای درمان انواع بیماری های عفونی نظیر عفونت ادراری و درد دندان بسیار موثر است. بعلاوه ریشه این گیاه در درمان بیماری های مرتبط با کبد، سیاه سرفه، سنگ کلیه و سنگ مثانه بسیار موثر است.

خالواش نام دیگر گیاه پونه است. این گیاه از خانواده نعنا بوده و عطری شبیه به نعنا دارد. خالواش حاوی مقدار زیادی ویتامین، تانن، مواد رژیمی و قند می باشد. این گیاه خوشبو بسیار آرامش بخش است و خاصیت ضد نفخ دارد. خالواش دارای خاصیت ضد میکروبی است و برای درمان دل درد و آنفولانزا بسیار موثر می باشد. اگرچه روغن خالواش سمی بوده و مصرف خوراکی ندارد، اما برگ های آن به صورت تازه و خشک قابل استفاده می باشد. در بعضی از موارد از خالواش خشک به جای نعنا خشک نیز استفاده می شود.

خالواش در فصل گرما می روید. اما تمایل بیشتر به سایه روشن دارد. خاک مناسب برای کشت خالواش یا پونه خاک های مرطوب و غنی از مواد آلی می باشد.

از گیاه خالواش به عنوان طعم دهنده در غذا و شیرینی ها استفاده می شود. اسانس این گیاه در عطرسازی و ساخت لوازم بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

سبزی چوچاق

خرید سبزی چوچاق و خالواش

سبزی چوچاق بومی استان های مازندران و گیلان است. می توان این سبزی معطر و خوشمزه و البته پرخاصیت را در راه سفر به شمال کشور تهیه نمود. البته امکان خرید آنلاین این گیاه نیز وجود دارد. این گیاه در بسته بندی های مختلف با وزن های متفاوت فروخته می شود. بطور مثال بسته ۲۰۰ گرمی این محصول در حدود ۱۱۵ هزار تومان و بسته ۴۰۰ گرمی آن در حدود ۲۳۰ هزار تومان به فروش می رسد.

سبزی خالواش یا همان پونه نیز بومی شمال کشور می باشد اما در حال حاضر در اکثر شهرها کشت می شود. این گیاه خوش عطر را می توان در دو نوع تازه یا خشک به صورت حضوری در اکثر نقاط کشور تهیه نمود. البته امکان خرید آنلاین این سبزی نیز وجود دارد. قیمت هر بسته خالواش خشک ۲۰۰ گرمی تقریبا ۱۲۵ هزار تومان و قیمت هر بسته ۴۰۰ گرمی ۲۵۰ هزار تومان می باشد.

۱۰ فایده اصلی خوردن سبزیجات

دلایل زیادی وجود دارد که کارشناسان تغذیه همیشه به مردم می گویند که سبزیجات بیشتری بخورند. در ادامه این مقاله از مجله آشپزی شلپ بیشتر در مورد اینکه چرا این گروه غذایی برای شما بسیار خوب است، توضیح خواهیم داد.

سبزی چوچاق و خالواش

وقتی نوبت به خوردن سبزیجات می‌رسد، مامان درست می‌گفت! آنها برای شما خوب هستند! این احتمالاً تعجب آور نیست که بسیاری از ما می دانیم که خوردن سبزیجات (و میوه ها) یک عادت سالم است. با این حال، بیشتر افراد خوردن سبزیجات را فراموش می کنند. در ادامه با ۱۰ خاصیت مهم و شگفت انگیز خوردن سبزی و انواع سبزیجات که برای سلامتی شما بسیار مفید هستند، آشنا می شوید.

  • کاهش التهاب بدن
  • بهبود فشار خون
  • فیبر شما را بسیار بالا می برد
  • به چشمان شما کمک می کند
  • پوست را بهبود میبخشد
  • کاهش خطر بیماری های قلبی
  • برای قند خون مفید است
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • مغز را جوان نگه می دارد
  • سلامت ایمنی بدن را افزایش می دهد

مطالب مرتبط

بخش نظرات

نظرتان را بنویسید